Kamis, 17 Februari 2011

PERJALANAN HAKIKAT (Bahagian 15)

Allahumasali wasallim wabarik ‘alaa Muhammad fil awwalin wal akhirin. wassali wasalim wabarik ‘aala Muhammad ninnabi ‘iluummi
Allahumasalli wasallim wabarik’alaa Muhammad man ‘agtaitahu fayardaa
Orang yang terlibat dalam perniagaan insuran nyawa ke insuran apa-apa ajelah memikirkan duit saja…kalau Islam tak benar dia akan cari jalan nak boleh Islam terima…dai cari jalan adakan alternative…seolah olah Islam rugi besar tak ikut system yahudi…


Yang paling tak di sukai oleh saya bila tenguk dalam TV iklan untuk skim insurance pelajaran, di mana yang jadi model pengiklanan ialah pendakwa bebas yang popular….dia endorsed skim tersebut…seorang yang bercakap pasal keluarga Islam… Macam mana dia mengkaji sehingga dia boleh menerima skim insurance tersebut sebagai boleh di terima Islam? Atas nama apa sekali pun bila melibatkan insurance tidak lari dari ‘penjual risko’ . Risko ada asas syarikat insurance seperti mana “riba” asas bagi Bank. Sebenarnya Risko itu adalah takdir Allah. Semuanya telah termaktub…kaya miskin dah termaktub…rumah terbakar sudah termaktub …kereta berlangar sudah termaktub…kalau tidak macam mana Tuhan nak Kabul kan doa doa untuk murahkan rezeki rezeki pemandu pemandu tow truck dan pengali pengali kubur kalau benda benda ini tak berlaku?


Begitu juga dengan system jualan langsung, system perjudian yang sama di gunakan.Orang naik keatas dalam system dapat lebih komisin dari pada yang baru masuk, wal hal jual barangan yang sama dengan orang bawahan. Orang bawah jadi kuli orang di atas. Hasil usaha orang di bawah, orang atas yang menekmati ke utungan yang lebih…masalah nya mereka di beri tahu orang di bawah juga satu hari sekiranya rajin boleh menikmati. Mereka menanam ‘ “harapan “ menjadi kaya.. Mereka menjual harapan sebenarnya.


Mereka yang masuk tak fikir bahwa separuh dari kebanyakkan orang yang di recruit akan give up separuh jalan dan keutungan yang sepatutnya orang ini dapat, tapi tak di beri kerana ‘ baru’ , belum dapat target. Itu lah yang mengayakan syarikat jual lansung.


Kalau di kaji nak buat perniagaan cara lansung produk yang hendak di jual mesti ada keutungan ( margin) 100% paling kurang. Sebab 50% akan di bagi bagi kepada agent penjual (down line) dan 50% lagi untuk syarikat.


Apa nak buat Tuhan tu dah siap dalam komputernya list orang yang masuk surga dan neraka…..Terima lah kadar masing masing.



Cik puan Raja Delingga
Kulit cempedak dalam perahu
Karana tuan (puan) hati ku gila


Makan tak sedap tidur tak tentu.


  Nah, “tuan” atau “puan” itulah tuhannya , illahnya bagi orang yang jatuh cinta.



Firman Allah:
Tiada ada yang sepantasnya ditakuti kecuali Allah(Q.S 9:18)Dalam Aqidah Tauhid, ada menekankan kita tak sedari kita mengadakan illah (tuhan) selain Allah bila di selubungi perasaan perasaan takut, bimbang dan lain termasuk cinta dan rindu. Contoh takut tak naik pangkat, illah kita pangkat lah, takut kita biarkan perasaa mendominasi kita hingga tak disedari kita samakan dengan Tuhan..itulah bahayanya.Seperti orang bercinta diatas, tuan atau puannya jadi “illah” nya tanpa di sedarinya. Bahaya!


Wasallam............

Tidak ada komentar:

Posting Komentar